STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH - MUHAMMAD IZAHAN BIN JAAFAR (D20201094150)

AKTIVITI DALAM BILIK DARJAH


-Guru memberi komitmen lebih bagi mempelbagaikan perancangan bilik darjah.

-Menggunakan kemudahan ICT seperti komputer, tayangan slaid dan tv.

-Menggunakan teknik membuat kuiz selepas selesai satu tajuk pembelajaran.

-Memberi hadiah kepada pelajar yang aktif.

-Pembelajaran yang menarik memudahkan pelajar beri komitmen.

 

PENAMBAHAN KESELESAAN DI BILIK DARJAH

- Guru boleh menggalakkan pelajar-pelajar bekerjasama bersama dalam menghiaskan bilik darjah dengan cantik dan selesa.

-Pertandingan kelas tercantik akan dapat dimenangi dengan usaha ini.

-Membuat jadual bertugas membersihkan kelas.

-Semangat ini dapat mempertingkatkan lagi persekitaran bilik darjah dengan positif.

-Memberi keselesaan semasa aktiviti pembelajaran dan pengajaran PdP.

-Bilik darjah yang ditadbir dan diurus dengan baik akan berfungsi dengan berkesan sebagai bilik darjah yang mempunyai persekitaran pembelajaran yang kondusif dan efektif.

 

MASALAH DISIPLIN

                                    

-Guru boleh menyediakan peraturan di dalam kelas disertakan dengan hukuman sekiranya pelajar tersebut melanggar peraturan bilik darjah.

-Mengelakkan pelajar melakukan masalah disiplin.

-Menyediakan senarai perbuatan yang dilarang melakukannya di dalam kelas dengan menyediakan hukuman yang bermoral kepada pelajar.

 

INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH

                                    

- Komunikasi berkesan merupakan pengurusan bilik darjah baik

- Guru bersikap mesra berinteraksi dengan murid

- Memudahkan guru menyampaikan objektif pengajarn dengan jelas.

 

MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN POSITIF

                               

- Suasana harmonis tingkatkan pembelajaran dan pengajaran PdP yang baik.

- Menggunakan pendekatan bijak untuk kawal iklim berlandaskan tahap murid.

- Iklim yang baik berkait dengan keseronokan murid dan guru.

 

instagram



 


Comments