AKTIVITI DALAM BILIK DARJAH
-Guru memberi komitmen lebih bagi mempelbagaikan perancangan
bilik darjah.
-Menggunakan kemudahan ICT seperti komputer, tayangan slaid
dan tv.
-Menggunakan teknik membuat kuiz selepas selesai satu tajuk
pembelajaran.
-Memberi hadiah kepada pelajar yang aktif.
-Pembelajaran yang menarik memudahkan pelajar beri komitmen.
PENAMBAHAN KESELESAAN DI BILIK DARJAH
- Guru boleh menggalakkan pelajar-pelajar bekerjasama
bersama dalam menghiaskan bilik darjah dengan cantik dan selesa.
-Pertandingan kelas tercantik akan dapat dimenangi dengan
usaha ini.
-Membuat jadual bertugas membersihkan kelas.
-Semangat ini dapat mempertingkatkan lagi persekitaran bilik
darjah dengan positif.
-Memberi keselesaan semasa aktiviti pembelajaran dan pengajaran PdP.
-Bilik darjah yang ditadbir dan diurus dengan baik akan
berfungsi dengan berkesan sebagai bilik darjah yang mempunyai persekitaran
pembelajaran yang kondusif dan efektif.
MASALAH DISIPLIN
-Guru boleh menyediakan peraturan di dalam kelas disertakan
dengan hukuman sekiranya pelajar tersebut melanggar peraturan bilik darjah.
-Mengelakkan pelajar melakukan masalah disiplin.
-Menyediakan senarai perbuatan yang dilarang melakukannya di
dalam kelas dengan menyediakan hukuman yang bermoral kepada pelajar.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
- Komunikasi berkesan merupakan pengurusan bilik darjah baik
- Guru bersikap mesra berinteraksi dengan murid
- Memudahkan guru menyampaikan objektif pengajarn dengan
jelas.
MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN POSITIF
- Suasana harmonis tingkatkan pembelajaran dan pengajaran PdP yang baik.
- Menggunakan pendekatan bijak untuk kawal iklim
berlandaskan tahap murid.
- Iklim yang baik berkait dengan keseronokan murid dan guru.
Comments
Post a Comment