PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF
Persekitaran pembelajaran yang kondusif merupakan tempat murid menimba ilmu pengetahuan, melibatkan diri secara aktif dan membina pelbagai kemahiran yang dapat membentuk dirinya sebagai seorang murid yang cemerlang. Bilik darjah menjadi medan untuk merangsang motivasi, minat dan semangat untuk belajar. Iklim bilik darjah yang baik membantu murid mencapai matlamat pembelajaran kerana mereka menyedari kepentingan sikap berdikari, memajukan diri dan sikap kesepunyaan antara satu sama lain. Oleh itu, guru haruslah berkeupayaan mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif di dalam bilik darjah.
SUSUNAN MEJA
Aspek kebersihan sangat
penting bagi mengekalkan keselesaan murid dan menjamin kesihatan mereka ketika
proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam konteks pendidikan, elemen kebersihan
dan keceriaan adalah perkara yang sangat wajar diberikan perhatian kerana ia salah
satu indikator yang dilihat dan dinilai oleh masyarakat. Guru perlu mahir
menyusun atur organisasi murid supaya setiap hari akan ada jadual pembersihan
kelas. Contohnya, sebelum guru memulakan proses pengajaran dan pembelajaran,
lantai kelas dan tong sampah mestilah berada pada tahap yang bersih. Jadual
bertugas yang telah dibuat secara tidak langsung dapat membantu memupuk nilai
integriti dalam diri murid agar bertanggungjawab menjalankan tugasan yang
diberikan.
Persekitaran fizikal yang
baik juga merangkumi sudut-sudut khusus pembelajaran dalam bilik darjah. Dalam
konteks pendidikan sudut atau ruang merangkumi aspek fizikal dimana ianya
membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan dalam keadaan yang
selesa, terkawal, menyeronokkan serta memberi kesan yang terbaik kepada guru
dan pelajar. Guru harus memastikan bilik darjah mempunyai ruang khusus agar
murid dapat melakukan aktiviti pembelajaran dengan selesa dan bebas seperti
aktiviti pembentangan, berpidato, bercerita, dan sebagainya. Bukan itu sahaja,
ruang tersebut juga boleh digunakan untuk aktiviti pengayaan dan pemulihan
murid. Selain daripada itu, ruang akses dan sudut bacaan perlu diwujudkan bagi
memudahkan murid memperoleh bahan pembelajaran dan menyimpannya semula. Guru
juga seharusnya menyediakan satu papan kenyataan pada dinding bilik darjah
untuk info pembelajaran seperti sudut mengikut mata pelajaran serta mewujudkan
satu sudut pameran untuk mempamerkan hasil kerja murid, gambar-gambar murid
atau sebagainya. Hal ini dikatakan demikian kerana ia boleh meningkatkan
semangat dan keyakinan untuk lebih memahami tentang sesuatu pembelajaran.
Ruang pencahayaan dan
pengudaraan yang cukup amatlah penting untuk keselesaan murid dan guru semasa
proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Pencahayaan merupakan aspek
persekitaran fizikal bilik darjah yang memberi impak kepada emosi pelajar.
Kepenatan mata, pandangan yang kabur dan sakit kepala adalah kesan daripada
pencahayaan yang tidak sesuai. Kesan sebegini boleh mengganggu murid dalam
memberi fokus, menyebabkan tekanan dan kekeliruan kepada proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah. Tingkap dan lampu yang mencukupi boleh
memberi pencahayaan yang mencukupi. Hal ini menunjukkan bahawa guru haruslah
memastikan alat elektrik ini berfungsi dengan baik dan melaporkan kepada pihak
bertanggungjawab jika berlaku kerosakan. Susun atur perabot dalam bilik darjah
juga hendaklah disusun dengan baik supaya tidak menghalang tingkap untuk
mengelakkan berlakunya halangan pencahayaan dan pengudaraan. Oleh itu, guru
hendaklah sentiasa membuka pintu dan tingkap untuk aspek pengudaraan.
Comments
Post a Comment