HARRYWON GEORGE(D20201094059)
Analisis SWOT
Menurut Freddy (2013), analisis SWOT adalah analisa yang didasarkan pada
logika yang dapat memaksimalkan kekuatan (Strength)
dan peluang (Opportunity),
namun secara bersamaan dapat meminimalkan kelemahan (Weakness) dan ancaman (Threats). Analisis SWOT adalah salah satu teknik analisis untuk mengetahui
bagaimana keadaan yang akan dihadapi pada masa hadapan dengan
mempertimbangkan faktor-faktor kekuatan, kelemahan, halangan dan
ruang untuk penambahbaikan. Sehubungan dengan itu, berdasarkan analisis SWOT, telah mengenal pasti kekuatan iaitu SMK Yam Tuan Radin merupakan
antara Sekolah terbaik di Malaysia yang
berpencapaian cemerlang dalam mengurus bilik darjah yang berkesan.
A) Kekuatan/Strength
B) Kelemahan/Weakness
Antara kelemahan yang dikenalpasti dalam pengurusan bilik darjah adalah tingkah laku serta disiplin pelajar. Kebanyakan guru berasa terbeban dengan masalah disiplin yang perlu mereka tangani setiap hari di sekolah kerana kebanyakan masalah disiplin adalah pelbagai dan simptom dari masalah berbeza yang dihadapi oeh pelajar pada tahap yang berlainan. Hal tersebut menyebabkan kesukaran kepada para guru untuk mengawal dan mengurus tingkah laku pelajar di dalam bilik darjah iaitu, perbezaan tingkah laku disebabkan umur, kemahiran dan keupayaan berbeza antara pelajar, perbezaan sosio ekonomi dan perbezaan budaya dalam kalangan pelajar. Antara halangan pengurusan bilik darjah adalah peraturan yang rigid, peribadi guru yang menghalang mereka daripada mengambil tindakan terhadap pelajar, ibubapa yang memanjakan anak mereka.
Selain itu, masalah susun atur dan peralatan yang tidak cukup atau pun telah rosak juga akan memberi impak kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Dari aspek susun atur sebuah bilk darjah, guru seringkali berhadapan dengan masalah punca untuk mengatur kedudukan meja dan kerusi pelajar-pelajar malah meja dan kerusi guru itu sendiri juga. Hal ini mungkin disebabkan dua faktor yang utama iaitu bilangan pelajar yang begitu ramai dalam satu bilik darjah dan yang keduanya ditambah pula dengan ruang bilik darjah yang begitu terhad. menyusun atur persekitaran fizikal bukan sahaja akan mempengaruhi tingkah laku pelajar malah ia juga boleh mempengaruhi sikap pelajar dan penyumbangan kepada akademi pelajar.
Tambahan lagi, selalunya bukanlah peralatan yang
disediakan itu tidak mencukupi tetapi selalunya peralatan itu tidak boleh
berfungsi atau dengan kata lain rosak. Sebagai contoh antara alatan-alatan yang
selalu mudah rosak sama ada rosak atau dirosakkan pelajar ialah pemadam papan
hitam, penyapu, peralatan di ruangan belajar seperti almari malahan
kadang-kadang papan hitam dan meja serta kerusi pun turut rosak atau
dirosakkan. Di sini jelas menunjukkan kelemahan dalam pengurusan bilik darjah
yang guru akan hadapi di dalam bilik
darjah.
C) Ancaman/Threats
Antara halangan yang dikenal pasti oleh pihak sekolah dalam melaksanakan strategi menguruskan dalam bilik pengurusan darjah ialah pendekatan atau pembentukan yang terbaik dan berkesan dalam keadaan situasi pendamik COVID-19 yang masih wujud pada masa kini. Contohnya, dalam melaksanakan sesi pembelajaran di dalam kelas adalah sukar kerana aktiviti yang melibatkan sentuhan sama sama sekali tidak digalakkan dan eksperimen atau aktiviti lain boleh dilakukan bersama adalah terbatas antara guru dan pelajar. Masalah ini, menjadi salah satu faktor cabaran yang harus dihadapi oleh SMK Yam Tuan Radin pada masa kini.
Tambahan lagi, kurangnya keberkesanan kaedah pembelajaran
terhadap pelajar yang bermasalah dari segi disiplin yang tidak mematuhi
peraturan didalam kelas. Selain itu,.Tahap kesedaran murid terhadap kepentingan
program atau subjek yang di ambil juga menjadi ancaman besar kerana mereka
tidak akan menumpukan pelajaran tersebut dan tidak fokus belajar dengan lebih
tekun bagi dalam tempoh masa yang diberikan ketika sesi pengajaran dan
pembelajaran. Tambahan lagi, kedudukan di dalam kelas dengan mengikut jarak 1
meter agar sukar untuk guru mengawal pelajar dengan baik. Hal tersebut, juga
menjadi salah satu cabaran yang besar kerana aktivi sesi perbincangan untuk
pembelajaran akan terbatas.
D) Peluang/opportunity
Peluang yang dapat dikenal pasti dalam kajian ini adalah dari Penggunaan strategi pembelajaran yang berkesan dapat mewujudkan keadaan fizikal dan emosi kelas adalah sempurna dan baik. Teknik embelajaran yang kondusif, menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi berkesan dan menarik minat murid serta keadaan kelas yang tiada ancaman luar boleh menjadikan interaksi lebih berkesan. Di samping itu, penggunaan internet untuk pelajar bagi rujukan kendiri dan internet untuk guru, yang digunakan boleh memperkaya sumber ilmu dan rujukan kendiri kepada guru dengan lebih baik. Tambahan lagi, informasi atau maklumat pembelajaran adalah mudah untuk diakses dan dipelajari bersama-sama dengan pelajar dan juga guru-guru. Peluang ini menjadikan pengurusan pembelajaran di dalam kelas adalah teratur kerana mempunyai pelan pembelajaran yang sedia kala sama ada idea sendiri mahupun rujukan internet.
Comments
Post a Comment