JENIS BILIK DARJAH [NURWARDAH IZZATI BINTI MD NIZAM (D20201094016)]


Tiga Struktur Bilik Darjah Asas Menurut Spencer Kagan

A. Tradisional.
Spencer Kagan telah mengadakan bengkel di 37 buah negara. Di setiap negara saya telah melawat beberapa bilik darjah. Beliau mendapati bahawa cara yang paling biasa untuk menstruktur interaksi dalam kalangan pelajar ialah pendekatan tradisional. Pendekatan tradisional mengambil dua bentuk asas, satu untuk menjawab soalan guru dan satu lagi untuk latihan lembaran kerja. Untuk menjawab soalan guru, guru bertanyakan soalan kepada kelas dan murid yang ingin menjawab, perlu mengangkat tangan untuk dipanggil. Struktur Angkat Tangan tradisional ini menghasilkan pencapaian tinggi yang melakukan kebanyakan atau bahkan semua tindak balas manakala pencapaian terendah terlibat dalam penyimpangan minda. Hasilnya: peningkatan dalam jurang pencapaian. Untuk latihan lembaran kerja, mengikut arahan langsung guru selalunya meminta pelajar mengerjakan lembaran kerja mereka sendiri. Ini juga mengakibatkan jurang pencapaian meningkat kerana mereka yang mempunyai pencapaian tinggi mendapat latihan yang baik manakala mereka yang mempunyai pencapaian rendah mungkin membuat latihan yang salah, tidak fokus atau mengelak daripada melakukan kerja lembaran yang diberikan. B. Kerja Kumpulan.
Cara kedua untuk menstruktur interaksi dalam bilik darjah ialah apa yang saya panggil kerja kumpulan. Untuk meminta pelajar menjawab soalan guru, guru boleh meminta pelajar berinteraksi secara berpasangan atau guru boleh meminta pelajar berinteraksi dalam kumpulan kecil. Cara menstrukturkan interaksi ini juga melebarkan jurang pencapaian kerana mereka yang mempunyai pencapaian tinggi dalam setiap pasangan atau kumpulan melakukan kebanyakan atau bahkan semua bercakap manakala mereka yang mempunyai pencapaian rendah mungkin terlibat dalam pemikiran yang hanyut. Untuk latihan lembaran kerja, guru kerja kumpulan meminta pelajar membuat projek atau lembaran kerja dalam kumpulan. Ini juga, melebarkan jurang pencapaian apabila mereka yang berpencapaian tinggi mengambil alih. Hampir semua orang telah menjadi sebahagian daripada kumpulan di mana ada yang bekerja dan yang lain menaiki kenderaan percuma. C. Struktur Kagan.
Selama bertahun-tahun Spencer Kagan telah berusaha untuk membentuk cara menstruktur interaksi dengan berhati-hati supaya terdapat penyertaan yang sama dan kerap semua pelajar. Ia dipanggil strategi pengajaran mudah Kagan Structures. Contohnya, untuk respons lisan, bukannya Turn and Talk, guru mungkin meminta pelajar melakukan RallyRobin atau Kongsi Pasangan Bermasa. Dalam RallyRobin, pelajar secara berpasangan bergilir-gilir bercakap, menghasilkan senarai lisan. Sebagai contoh, pelajar muda boleh bergilir-gilir menamakan warna; pelajar yang lebih tua boleh bergilir-gilir menamakan nombor perdana. Dalam Kongsi Pasangan Bermasa, setiap pelajar mempunyai jumlah masa yang ditetapkan untuk berkongsi sementara pasangannya mendengar. Sebagai contoh, pelajar yang lebih muda mungkin menghabiskan 30 saat setiap seorang untuk menerangkan perkara yang mereka fikir akan berlaku seterusnya dalam cerita dan pelajar yang lebih tua mungkin meluangkan masa seminit untuk setiap satu untuk berkongsi pendapat mereka tentang yang mana antara sepuluh pindaan dalam Rang Undang-undang Hak yang mereka fikirkan tentang perkara yang paling penting dan kenapa.Sejajar dengan perkembangan sistem,terdapat beberapa jenis bilik darjah pada masa kini yang bersesuaian digunakan oleh semua sekolah dan jenis bilik darjah ini diklasifikasikan mengikut perbezaan ciri dan fungsinya. Antara jenis bilik darjah yang telah dikenal pasti ialah bilik darjah tradisi,bilik darjah KBSR dan KBSM,bilik darjah mata pelajaran khas dan bilik darjah terbuka. 

BILIK DARJAH TRADISI

Bilik darjah jenis tradisi ini telah lama digunakan di Negara kita untuk mendidik murid di bawah kurikulum lama iaitu KLSM dan KLSR iaitu sebelum KBSR dan KBSM diperkenalkan. Bilik darjah tradisi ini merupakan satu tempat bagi sekumpulan pelajar mengikuti pelajaran yang disampaikan oleh guru menggunakan kaedah keseluruhan kelas. Di dalam bilik darjah jenis ini biasanya pelajar duduk mengikut susunan kerusi dan meja sebaris demi sebaris. Guru lazimnya berdiri di hadapan bilik darjah dan meyampaikan pengajaran menggunakan kaedah dan strategi tertentu. 


contoh bilik darjah tradisi



BILIK DARJAH KBSR DAN KBSM

Bilik darjah KBSR telah diperkenalkan di Negara kita pada tahun 1982 di beberapa buah sekolah rendah sebagai percubaan manakala bilik darjah KBSM pula diperkenalkan apabila pelajar dari sekolah rendah tadi meneruskan pengajian ke sekolah menengah pada tahun 1988. Bilik darjah jenis ini mempunyai perbezaan yang begitu ketara jika dibandingkan dengan bilik darjah tradisi. Hal ini kerana dari segi susunan fizikal,kerusi dan meja pelajar disusun mengikut kaedah kumpulan. Ini kerana program KBSR menekankan aktiviti pembelajaran secara berkumpulan dan interaksi antara guru dengan pelajar serta pelajar dengan pelajar sangat ditekankan. Dari segi strategi pengajaran, pendekatan yang digunakan lebih bersifat berpusatkan pelajar dan pengelibatan mereka secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran amat digalakkan. Dari segi bentuk dan kemudahan,di dalam bilik darjah KBSR dan KBSM disediakan ruang pembelajaran untuk memudahkan pelajar menjalankan aktiviti pembelajaran. Selain itu bahan pengajaran dan hasil pembelajran juga diletakkan di ruang tersebut. Hal ini menimbulkan suasan bilik darjah yang menarik dan merangsang proses pengajaran dan pembelajaran. 


contoh bilik darjah KBSR dan KBSM


BILIK DARJAH MATA PELAJARAN KHAS

Bilik darjah jenis khas kerana dalam KBSM,beberapa bilik darjah mata pelajaran khas juga disediakan. Antaranya ialah makmal sains,bilik ekonomi rumah tangga,bilik seni perusahaan,pusat sumber dan sebagainya. Bilik darjah mata pelajaran khas ini dilengkapi dengan pelbagai jenis alatan yang membolehkan guru membuat demonstrasi serta memberi peluang kepada pelajar menggunakannya dalam amali. Bentuk meja dan kerusi diubahsuai untuk memudahkan pelajar menjalankan kerja amali. Selain itu,dalam bilik darjah ini juga dilengkapkan dengan alatan perabot seperti almari untuk menyimpan bahan-bahan pembelajaran dan alatan-alatan malahan sinki dan paip air juga disediakan lebih-lebih lagi dalam makmal sains dan bilik kemahiran hidup.


contoh bilik darjah mata pelajaran khas iaitu bengkel kemahiran hidup


BILIK DARJAH TERBUKA

Bilik darjah terbuka wujud hasil daripada konsep pendidikan terbuka R.S Barth ada menyatakan bahawa konsep pendidikan terbuka sebagai suatu ‘pendekatan pengajaran dan pembelajaran, ruang-ruang pembelajaran bahan-bahan pelajaran serta pengelibatan pelajar dalam membuat pemilihan daripada pendekatan dan strategi pembelajaran’. Jelasnya,dalam sistem pendidikan terbuka,pelajar diberi peluang untuk merancang aktiviti pembelajaran sendiri dan pengajaran guru dikurangkan ke peringkat minimum. Guru hanya berperanan sebagai penasihat sebagai pembimbing dan memilih bahan pengajaran dan aktiviti pengajaran samada secara berkumpulan atau individu.Biasanya, pendekatan pengajaran secara berpasukan yang melibatkan beberapa orang guru terlatih dalam pelbagai bidang pengajaran digunakan untuk membimbing pelajar dalam bilik darjah terbuka. Situasi pengajaran di bilik darjah terbuka ini diubahsuai agar pelajar senang bergerak dari satu tempat ke satu tempat untuk memilih bahan pengajaran yang diminati dan menjalankan aktiviti pelajaran selepas berbincang dengan guru.


contoh bilik darjah terbuka



BILIK DARJAH PASCA COVID 19

Pada tahun 2019 seluruh negara dikejutkan dengan penularan Covid 19 yang telah melanda diseluruh dunia. Hal ini menyebabkan penjarakan sosial menjadi keutamaan bagi menggelakkan menularan virus semakin berleluasa. Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengeluarkan garis panduan pengurusan pembukaan sekolah semula. Susunan perabot dan kelengkapan bilik PdP mengambil kira penjarakan sosial minimun satu (1) meter antara setiap meja murid. Sekiranya bilangan murid melebihi kapasiti meja yang disediakan, lebihan murid perlu ditempatkan di kelas yang lain. Jenis bilik darjah ini ialah bilik darjah pasca covid 19.  Konsep bilik darjah ini adalah pertama kali diperkenalkan akibat penularan wabak pendamik COVID-19 yang melanda di seluruh negara termasuk Malaysia. Bilik darjah pendidikan masa kini mempunyai penjarakan khusus sekurang-kurangnya 1 meter dari meja ke meja yang lain. Penjarakan ini dibuat untuk mengelakkan berlakunya kontak rapat diantara pelajar dengan pelajar yang lain ketika belajar. Pelajar tidak dapat lagi untuk melakukan aktiviti secara berkumpulan dan hanya menumpukan perhatian pengajaran dari guru. Aktiviti dalam pembelajaran juga amat terbatas dan sukar untuk pelajar melakukan aktiviti bersama pelajar yang lain. Laluan koridor juga mempunyai satu laluan masuk dan satu laluan keluar bagi mengelakkan pertembungan diantara kedua pihak ketika berjalan di koridor, bengkel, kelas, kantin dan lain-lain.


contoh bilik darjah pasca covid 19


Comments